Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 9 juli 2019

"Pirata" av Patrick Hasburgh (originaltitel: "Pirata")

Först vill jag tacka Harper Collins Nordic för den här boken! Jag blir alltid lika glad när det dyker upp spännande överraskningar i postfacket 💕 "Pirata" är skriven av Patrick Hasburgh och det är kanske inte det mest spännande jag läst men den är ganska bra ändå. Den innehåller däremot väldigt mycket surfing och det är inte alls min grej. Jag har aldrig ens testat det och när det blev för långa stycken av det så erkänner jag att jag skummade en hel del. Men bortser man från den delen så är storyn intressant och karaktärerna väldigt utmärkande.

Nick har flytt från Kalifornien till Mexiko för att surfa och glömma sitt tidigare liv. När han för några år sedan blev skjuten förlorade han allt. Sitt ena öga, jobbet som bilförsäljare, vårdnaden om sonen och sin självrespekt. Han har av lokalbefolkningen fått smeknamnet Pirata på grund av ögonlappen han bär. Men plötsligt tar hans lugna tillbakadragna liv en vändning. Hans kompis blir dödad av sin flickvän Meagan och omständigheterna gör att Nick bestämmer sig för att hjälpa henne göra sig av med kroppen. Nick och Meagan inleder ett förhållande och plötsligt bor hon och hennes två tonårssöner i hans hus. Återigen lever han en form av familjeliv och trivs med det. Men när en kropp dyker upp och strax därefter en FBI-agent inser han att det förflutna kommit ikapp honom...

Jag tror att man får mest ut av "Pirata" om man har ett intresse för surfing, men det går att läsa den annars också. Jag ger den ett medelbetyg eftersom det i min smak blev för mycket av just surfing. Om jag kommer att läsa fler böcker av den här författaren får framtiden utvisa, men det är inte omöjligt eftersom det är han som ligger bakom kultserien "21 Jump Street" och den gillade jag så mycket när jag var yngre.

Vill ni hellre lyssna på "Pirata" så finns den också som ljudbok. Den är uppläst av Magnus Roosman och den är 9 timmar och 13 minuter lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar