Sök i den här bloggen

Translate

fredag 12 juli 2019

"Turisten" av Christina Olséni och Micke Hansen

Jag har tidigare bara lyssnat på en bok ("Strandhotellet") av Christina Olséni och Micke Hansen och var väl inte direkt imponerad (läs om den genom att klicka på titeln ovan) men nu när sommaren kom så lockade det att lyssna på en till av deras böcker. Det blev "Turisten", mest på grund av det somriga omslaget. Jag tycker att den är snäppet bättre än den förra, men det handlar inte om nervkittlande spänning utan det är mera en gullig pusseldeckare.

86-årige Egon har lovat en vän att ställa ut dennes veteranbil på Skanör-Falsterbos årliga bilshow. Egon får naturligtvis sällskap av hans ständige vapendragare Ragnar. Under utställningen hittar de en död man i bagageutrymmet. Men när Egon dagen efter ska visa den döde för Mårten Lind på Skanörspolisen har kroppen försvunnit. Redan samma dag hittas dock en död man i en solstol på stranden och Mårten misstänker genast att det kan röra sig om samma kropp som legat i bilen. Samtidigt har Egon, trots att han inte tror på Gud, gått med i kyrkorådet. Han misstänker att den nytillträdde kyrkoherden inte har rent mjöl i påsen och tänker hålla ögonen på honom...

Jag ger "Turisten" ett medelbetyg och jag känner att det kan bli en form av semestertradition för mig att läsa eller lyssna på någon bok av dessa två författare. För sommarkänsla för de absolut med sig. Den här boken sällar sig naturligtvis alltså till mina tips på sommarläsning ⛱  Ljudboken är uppläst av Anton Körberg och den är 8 timmar och 33 minuter lång.

"Turisten" är den femte delen i serien Mord i Falsterbo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar