Sök i den här bloggen

Translate

lördag 6 juli 2019

"Vaggvisa" av Leïla Slimani (originaltitel: "Chanson douce")

SEMESTERN ÄR HÄR!! 🍒☔️☀️🍓 ...ja vad den nu kommer att innehålla... Jag började i alla fall med att läsa den mest lättlästa (tror jag) boken i högen med väntande böcker - "Vaggvisa" av Leïla Slimani. Texten är stor, kapitlen korta och intrigen helt okej. Det är långt ifrån den bästa eller mest spännande deckare jag läst men den har något och den är speciell på ett ganska bra sätt.

Juristen Myriam vill återuppta sin juristkarriär och hon och maken Paul bestämmer sig därför för att skaffa sig en barnflicka. De första intervjuerna går inte så bra men så kommer Louise. Både föräldrarna och de två barnen (en pojke och en flicka) faller pladask för henne. Och hon hinner knappt börja innan hon styrt upp både hem och barn. Alla Myriams och Pauls vänner blir snabbt avundssjuka men även de får ta del av Louise eftersom hon lagar mat till de middagsbjudningar paret har. Men så förändras plötsligt både Louise och familjens inställning till henne. Louise får plötsliga vredesutbrott och beter sig allt märkligare. Myriam och Paul undviker in i det längsta att konfrontera henne, men i det vackra huset i Paris tionde arrondissement har ett mörker sipprat in och nedräkningen mot en katastrof har tagit sin början...

Vill ni ha en väldigt lättläst och hyggligt spännande bok så tycker jag att ni ska läsa "Vaggvisa". Visst är det en mörk historia men den naglar sig inte fast som vissa böcker kan göra. Vill ni hellre lyssna på den så finns den också som ljudbok. Den är uppläst av Odile Nunes och den är 6 timmar och 7 minuter lång.

Nu är jag redo för att först försöka heja fram det svenska fotbollslandslaget till ett brons 🇸🇪💙💛⚽️✨ och sedan hoppas jag att semestern kommer att fortsätta innehålla mycket kul och spännande saker, både i bokformat men även på andra sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar