Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 7 augusti 2019

"Kalla mig prinsessa" av Sara Blædel (originaltitel: "Kald mig prinsesse")

Nu har jag lyssnat på andra delen i serien om Louise Rick och återigen är jag nöjd över beslutet att börja från början med den. Sara Blædel är duktig på både spänning och relationer. Jag tycker absolut att ni ska ge den här serien en chans om ni inte redan gjort det. På svenska finns "Kalla mig prinsessa" bara som ljudbok. Den är uppläst av Helena af Sandeberg och den är 7 timmar och 49 minuter lång.

Våldsroteln vid Köpenhamnspolisen har fått in en anmälan om en grov våldtäkt på en ung kvinna. Fallet hamnar hos kriminalinspektör Louise Rick och det visar sig snart att det är mer komplicerat än väntat. Kvinnan har träffat förövaren på nätet och det började bra. Av den anledningen bjöd hon hem honom men under kvällen blev han som förbytt och utsatte henne för väldigt grova saker. När Louise och hennes kolloger börjar kolla upp mannen visar det sig att han har uppgivit falsk identitet och dessutom har han sett till att dölja alla spår efter sig ytterst noggrant. En genomgång av liknande våldtäktsfall visar att flera av dem följer samma mönster. Och när sedan en ung kvinna dör i samband med en våldtäkt sätter man in alla resurser för att hitta förövaren. Samtidigt oroar sig Louise för väninnan och reportern Camilla som säger sig ha träffat en ny kille via en dejtingsajt.

"Kalla mig prinsessa" är helt klart en bok jag rekommenderar! Och som jag redan sagt så kommer det att komma fler inlägg om böcker i den här serien här på bloggen för planen är att jag ska lyssna mig igenom dem alla.

Vill ni läsa om första delen (samt sjunde och åttonde) så kan ni söka på författarinnans namn i sökrutan ovan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar