Sök i den här bloggen

Translate

måndag 26 augusti 2019

"Vargen" av Katarina Wennstam

Äntligen har jag läst en fysisk bok igen och naturligtvis föll valet på Katarina Wennstams senaste bok "Vargen". Det är den sjätte delen i serien om Charlotta Lugn och Shirin Sundin. Jag tror att jag har skrivit det förr men det tål att upprepas - hennes böcker borde vara obligatorisk läsning i svensk skola. Hon skriver om viktiga ämnen och böckerna är lättlästa så det är ingen tung litteratur utan de är lätta att läsa. Däremot är "Vargen" och hennes tidigare böcker svårare att ta till sig, smälta och bearbeta och av just den anledningen passar de också för en djup diskussion när de är utlästa.

En pappa anmäler sin dotter försvunnen. Sandra är 21 år och försvann efter en fest. Hon och väninnorna tjafsade om något och Sandra lämnade därför festen utan dem. Fallet hamnar på kommissarie Charlotta Lugns bord och det får dessutom stor uppmärksamhet i media. Samtidigt befinner sig advokat Shirin Nouri mitt i en tung rättegång. En man har själv ringt SOS och sagt att han dödat sin flickvän. Men trots det gör hans ombud ändå allt för att han ska gå fri. Shirin inser också att till skillnad från mordet på Sandra är det ingen från media som intresserar sig för rättegången. Det som hänt är sorgligt nog alldeles för vanligt och anses av pressen som ospännande... 

"Vargen" är (precis som Wennstams tidigare böcker) något alla borde läsa. Och ja jag menar alla. För gör man det är det omöjligt att inte blir arg och uppröras över vad som pågår runt omkring oss - varje dag - och börja fundera på hur mycket som är omodernt i det svenska rättssamhället. Jag blir faktiskt mörkrädd mitt på ljusa dagen när jag läser den här boken... 🙈

Föredrar ni att lyssna på böcker så kommer "Vargen" också att komma ut som ljudbok. Den är uppläst av Alexandra Rapaport.

Vill ni läsa om fler böcker av denna författare så sök på hennes namn i sökrutan ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar