Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 12 september 2019

"Den oönskade" av Alex Dahl (originaltitel: "The Boy at the Door")

Åh vilken besvikelse den här boken är... Jag hade läst en del gott om den innan jag bestämde mig för att läsa den, men i min smak är den alldeles för seg och händelselös. "Den oönskade" av Alex Dahl börjar helt okej men sedan blir det bara en låååång transportsträcka fram till slutet, som i och för sig är hyggligt okej. Men spänningsfaktorn i boken är tyvärr väldigt låg och inte heller bjuder historien på speciellt många överraskningar, vilket jag nog hade förväntat mig när jag läste om den.

Cecilia är gift med sin barndomskärlek Johan och de bor i ett vackert hus i den lilla norska byn Sandefjord. De har två döttrar och lever ett lugnt men ganska lyxigt familjeliv. En dag när Cecilia och döttrarna ska lämna simskolan står en liten pojke kvar och verkar övergiven. Personalen i simhallen övertalar Cecilia att ta med sig honom hem och på det sättet kommer det sig att Tobias (i alla fall tillfälligt) flyttar in hos dem. Cecilia är mycket tveksam till detta arrangemang men Johan tycker att de bör ställa upp. Tobias vet inte vilka som är hans föräldrar utan det enda han vet är att han har tagits om hand av ett par missbrukare de senaste åren. Cecilias liv börjar sakta rämna när hemligheter från det förflutna börjar sippra fram...

"Den oönskade" är alltså inte en bok som jag kan rekommendera. Men skulle ni ändå vilja läsa eller lyssna på den så kan jag upplysa om att den också finns som ljudbok. Den är uppläst av Louise Peterhoff och den är 11 timmar och 59 minuter lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar