Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 31 oktober 2019

"Mannen från Thule" av Mads Peder Nordbo (originaltitel: "Kold angst")

För ett par månader sedan läste jag "Flickan utan hud", som är första delen i Mads Peder Nordbos Grönlandsserie om journalisten Matthew Cave. Jag gillade den jättemycket och bestämde mig för att ta mig an andra delen, "Mannen från Thule". Det har inte blivit av förrän nu när jag har lyssnat på den. Ljudboken är uppläst av Jonas Malmsjö och den är 12 timmar och 4 minuter lång. Den här boken är verkligen brutal och otäck och emellanåt vill jag nästan hålla för öronen eftersom det blir för mycket. Men samtidigt är det väldigt bra, välberättat och intressant. Sammantaget är jag imponerad av att någon kan skriva en sådan här historia och jag rekommenderar den till alla med tillräckligt stark mage för att klara av den. I det här fallet är det dock så gott som nödvändigt att man läst första boken innan för "Mannen från Thule" tar vid där den slutar.

Journalisten Matthew Cave har lämnat Danmark och flyttat till Grönland. Bl.a. för att lämna de sorgliga minnena efter sin sambo och sitt barns död bakom sig. På Grönland stöter han på information om sin egen far, en amerikansk soldat som var stationerad på den amerikanska militärbasen Thule. Matthew har inte sett sin pappa sedan han var 4 år och han vill väldigt gärna ta reda på varför pappan aldrig flyttade efter honom och mamman till Danmark, vilket han lovat att göra. I stället försvann pappan spårlöst och nu har Matt också fått veta att han har en yngre halvsyster som heter Arnaq. Arnaq har åkt iväg med sina kompisar för att sova över i den övergivna hamnstaden Færingehavn. När ungdomarna inte hör av sig beger sig Matthew och hans vän Tuparnaaq dit och upptäcker att något hemskt har hänt. Två av ungdomarna är döda medan Arnaq är försvunnen. När de börjar leta efter henne dyker det också upp spår efter Matts pappa. Något som i sin tur sätter mörka krafter i rullning. Alla är inte lika intresserade av att det förflutna ska komma ikapp eller att kolsvarta hemligheter kommer upp till ytan...

Som sagt; detta är otäckt och det är ruggigt, men också väldigt bra! Läs eller lyssna på den här serien om du vågar! Själv känner jag att jag vill läsa mer av denna författare och därför är jag glad att det på danska finns ännu en bok som jag hoppas snart kommer på svenska...

Nu önskar jag alla en fin allahelgonahelg! 🕯 Och för er som föredra Halloween - det här är en bok som verkligen kommer att skrämmas ordentligt! 🎃

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar