Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 24 oktober 2019

"Yxskeppet" av Jens Henrik Jensen (originaltitel: "Ökseskibet")

Oj vilka stora förväntningar jag hade på "Yxskeppet" när jag såg att den kommit på svenska. Detta eftersom jag är så omåttligt förtjust i Jens Henrik Jensens Oxenserie. "Yxskeppet" är den första delen i hans serie om kriminalassistenten Nina Portland och ingår alltså inte i den serie som jag tidigare skrivit om här på bloggen. Tyvärr så tyckte jag att den här boken började lite rörigt (kanske hade det varit enklare att hänga med om jag läst i stället för att lyssna eftersom namn och platser rörde ihop sig lite för mig) men sedan tog storyn fart och när jag väl var inne i den blev det riktigt bra och spännande. Men trots det lyfter det inte alls till samma nivå som Oxenböckerna...

Den ensamstående mamman Nina Portland arbetar vid Esbjergspolisen och är på en poliskurs i Estland då hon intresserar sig för en rysk sjöman som var huvudpersonen i ett mystiskt fall under hennes första år vid polisen hemma i Danmark. Sjömannen anklagades för att ha mördat besättningen ombord på ett skepp som hittades omkringdrivande på Nordsjön, men han friades i brist på bevis. Nina bestämmer sig för att lösa fallet, vilket kommer visa sig vara ett farligt beslut. Hennes utredning tar henne till London där hon tampas med hemliga agenter och försöker få svar på vad som hände på skeppet, men hon vill också veta vem den brittiske mannen hon hade en relation med egentligen var. Mannen är nämligen pappa till hennes 10-årige son och någon gång kommer hans säkert att vilja veta mer om sin pappa. Väl tillbaka i Danmark tvingas Nina sätta allt på spel för att röka ut de som vill tysta henne och stoppa hennes utredning...

Ljudboken är uppläst av Angela Kovacs och den är hela 18 timmar och 13 minuter lång (vilket kanske är lite i längsta laget...) Om jag kommer att ta mig an fortsättningen på den här serien eller inte kan jag faktiskt inte svara på just nu, även om jag tror att det antagligen kommer att bli så. Men som sagt - det får framtiden utvisa :)

Vill ni läsa om böckerna i Oxenserien (och det tycker jag att ni ska om ni inte redan gjort det) så sök på författarens namn i sökrutan ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar