Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 5 november 2019

"Sektion M II" av Christina Larsson

För ett tag sedan lyssnade jag på första delen i den här serien ("Sektion M I") och var väl inte så där jätteimponerad. Men eftersom jag gillar Christina Larssons tidigare böcker och det bara är tre delar i serien så kände jag att jag ville lyssna vidare så nu har jag lyssnat på andra delen. Tyvärr fick den mig inte att ändra åsikt. Karaktärerna är inte övertygande och storyn är tunn, igen. Men jag kommer antagligen att lyssna även på tredje delen och kanske kommer då bitarna att falla på plats och räta ut de frågetecken jag känner nu...

Nora Feller, det senaste tillskottet i Sektion M, lyckas inte riktigt sätta fingret på den märkliga, hotfulla stämningen i utredningsgruppen. Alla verkar ha en hållhake på varandra och hon vet inte vem av kollegorna hon kan lita på. När de får ett nytt fall tvingas de återigen umgås tajt med långa dagar och på litet utrymme i den buss de förfogar över. Fallet handlar om Louise Brobacke som hittats död i sin swimmingpool, med händer och fötter bakbundna med buntband. Det visar sig att Louise och hennes man är involverade i flera stora affärsprojekt och man misstänker att mordet kan ha en koppling till dem. Men Louise verkar också ha pysslat med lite skumma saker på sidan om affärerna och kanske kan motivet finnas där. Noras mamma hamnar på sjukhus i Katrineholm. Och en av Noras fd kollegor där kontaktar henne och säger sig nu tro på Noras teori om att deras sista gemensamma fall innehåller skumma saker som sopats under mattan.

Ljudboken är uppläst av Katarina Ewerlöf och den är 6 timmar lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar