Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 10 december 2019

"Ingen lämnas kvar" av Dag Öhrlund

Det blev ännu en bok där handlingen utspelar sig på sommaren trots att jag egentligen inte alls är sugen på dem så här i december. MEN jag kan inte motstå Ewert Truut. Det går bara inte! Så nu har jag sträcklyssnat på "Ingen lämnas kvar" som är den femte boken i denna serie (läs om de andra delarna genom att söka på författarens namn i sökrutan ovan). Jag gillar Dag Öhrlund, i alla fall de böcker som jag läst. De har den perfekta blandningen av spänning och humor som gör dem mer eller mindre oemotståndliga.

Den trulige och knepige kommissarien Ewert Truut blir allt annat än glad då han får beskedet om att hans medarbetare och fd svärson Måns säger upp sig. Ersättaren han tilldelas av chefen är en miljöaktivist och vegan som utnyttjar sin rätt att vara pappaledig vissa dagar i veckan, vilket inte alls uppskattas av Ewert. Som tur är har han kvar medarbetaren Carolina Herrera i gruppen. När sedan en serie kvinnomord begås i Stockholm får de ett knepigt fall på sitt bord. Offren verkar inte ha något som binder dem samman och utredningsgruppen famlar i mörkret. Men så av en slump faller bitarna på plats och Ewert inser att klockan tickar snabbt - mördaren måste stoppas!

"Ingen lämnas kvar" är lika bra som de tidigare fyra delarna i serien. Att jag inte lyssnat på den innan beror på att den först nyligen dök upp på den ljudbokstjänst jag har. Den har funnits tillgänglig som fysisk bok längre, men eftersom jag lyssnat på hela serien innan ville jag fortsätta med det. Ljudboken är uppläst av Stefan Sauk och den är 12 timmar och 5 minuter lång.

Slår ni in den här boken till deckarälskaren och lägger den under granen lovar jag att ni gör den personen riktigt glad! ⛄️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar