Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 25 december 2019

"Is" av Jakob Mjöbring

God fortsättning! 💫 Jag hoppas att julafton var så mysig som ni önskade att den skulle vara och att julhelgen fortsätter på samma sätt. Jag har äntligen lyssnat på den tredje delen i Jakob Mjöbrings serie om Katja Lyss. De två första delarna, "Köld" och "Snö", läste jag för två år sedan och ni kan läsa mitt omdöme om dem genom att klicka på respektive titel. Jag vet inte varför det tog mig så lång tid att läsa/lyssna på "Is" för jag gillar den här serien, i alla fall det mesta av den. Det är mycket spännande och välberättat. Handlingen i "Is" utspelar sig i december så det är en mycket bra bok att välja just nu, men har ni inte redan läst de två första så borde ni börja med dem.

När Katja Lyss rings ut en iskall söndag i december för att undersöka ett upphittat finger i ett sommarstugeområde utanför Umeå blir hon beskjuten av ett luftgevär. Skottet tar i tinningen och hon tuppar av. Sedan följer en hisnande utredning på en kallblodig förövare som fortsätter att lämna avkapade fingrar efter sig. Katja och hennes kollegor är hela tiden steget efter och dessutom verkar någon vara ute efter att smutskasta och attackera poliskåren. Ska de lyckas stoppa förövaren innan det är för sent? Och vad är egentligen hans slutgiltiga mål?

"Is" är en mycket spännande deckare och hela den här serien är som sagt väldigt läsvärd. Ljudboken är uppläst av Callin Öhrvall Delmar och den är 6 timmar och 10 minuter lång. Jag tror inte att Mjöbring skrivit något mer men gör han det så vill jag absolut läsa det, i alla fall om det blir fler spännande deckare... ⭐️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar