Sök i den här bloggen

Translate

söndag 26 januari 2020

"Dödsspiralen" av Leena Lehtolainen (originaltitel: "Kuolemanspiraali")

Så här under konståknings-EM så passar det ju riktigt bra med en deckare på temat ⛸ Jag har lyssnat på "Dödsspiralen" av Leena Lehtolainen. Det är andra delen om den unga polisen Maria Kallio. I december lyssnade jag på första delen, "Snöjungfrun", och den kan ni läsa om genom att klicka på titeln. Jag tycker att båda böckerna håller samma klass och det är hyggligt spännande. Kanske blir det lite för många utsvävningar som sänker tempot emellanåt för min smak - men helheten får godkänt.

Det unga konståkningslöftet, Noora Nieminen, hittas död i bagageutrymmet på en bil. Hon har misshandlats till döds med sina egna skridskor. Maria Kallio får ansvaret för fallet och det blir extra känsligt eftersom hennes närmaste chef, Jyrki Taskinen, har kopplingar till offret. Hans dotter är också konståkerska och vän till offret, men också därmed en av de misstänkta. En annan uppenbar misstänkt är den man som förföljt Noora och hennes familj efter det att Nooras mamma avslutat ett förhållande med honom. Bevisen leder bakåt mot det mästerskap där Noora och hennes partner hade oväntade framgångar. Maria får hjälp av offrets dagböcker i jakten på mördaren. Samtidigt förbereder sig Maria också för att bli mamma för första gången.

Jag ger "Dödsspiralen" godkänt och det är inte alls omöjligt att det blir fler böcker av den här författaren för min del. Ljudboken är uppläst av Rachel Mohlin och den är 11 timmar och 7 minuter lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar