Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 2 januari 2020

"Pojken i snön" av Samuel Bjørk (originaltitel: "Gutten som elsket rådyr")

Årets första bok blev "Pojken i snön" av Samuel Bjørk och det är en bok jag sparat lite på. Det är den tredje delen i serien om kriminalkommissarie Holger Munch och hans kollega Mia Krüger och jag gillade de två första ("Det hänger en ängel i skogen" och "Ugglan dödar bara om natten") väldigt mycket. Läs om dem genom att klicka på respektive titel. Boken är väldigt spännande och karaktärerna är mycket intressanta. Jag gillar helheten i böckerna i den här serien och jag vill definitivt läsa mer. Ljudboken är uppläst av Angela Kovács och den är 11 timmar och 5 minuter lång.

Vintern 1999 kör en äldre man med bil över fjället när han plötsligt är tvungen att tvärbromsa. Framför honom står en blåfrusen pojke med ett par rådjurshorn på huvudet. I samma trakter, fjorton år senare, hittas en ung flicka i balettkjol brutalt mördad. På platsen hittas också en kamera och det verkar som om förövaren velat föreviga det hela. Holger Munchs utredningsgrupp återinsätts och han övertalar Mia Krüger att hjälpa honom utreda fallet. Egentligen är hon på väg på långsemester men omständigheterna gör att hon stannar kvar och hjälper till med jakten på mördaren. En mördare som visar sig vara långt ifrån klar...

Jag hoppas verkligen att det kommer att komma fler böcker i den här serien för jag är måttligt förtjust i den! Läs "Pojken i snön" och de två tidigare delarna om ni inte redan gjort det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar