Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 22 januari 2020

"Upprättelsen" av Mats Ahlstedt

Sedan jag upptäckte Mats Ahlstedts böcker har jag varit väldigt förtjust i dem. Men när det gäller den senaste boken "Upprättelsen" är jag faktiskt lite besviken. Jag tycker att det blir rörigt och osammanhängande med mycket hoppande fram och tillbaka. Om det beror på mig som lyssnare eller på handlingen är svårt att avgöra, men jag tyckte att jag fick anstränga mig lite för mycket för att hänga med... Nåja med det skrivet så vill jag ändå säga att jag ger boken godkänt. Kanske hade jag bara lite högre förväntningar på den...

Kriminalkommissarie Fatima Wallinders man Dragan har förverkligat sin dröm och öppnat en serbisk restaurang i ett gammalt kulturhus i Kungälv. Redan första kvällen utsätts restaurangen för beskjutning. Kort därpå hittar Fatima en man mördad vid Bohus fästning i närheten av restaurangen. Trots att hon är mammaledig dras hon in i utredningen och förövaren verkar vara lite besatt av henne och hennes familj. Ytterligare en man hittas mördad i närheten och det verkar som om de fått en seriemördare på halsen. Motiven till morden verkar ha med familjen Wallinders kulturhus att göra och det ser ut att handla om hämnd för gamla oförrätter...

Ljudboken är 9 timmar och 24 minuter lång och den uppläst av Katarina Ewerlöf. Hon tillhör inte mina favoriter på den uppgiften och det kan naturligtvis också påverka mitt omdöme. Efter att ha lyssnat klart på "Upprättelsen" känns det tveksamt om det kommer att bli någon fortsättning på den här serien. Men om det blir det så kommer jag att ge den en chans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar