Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 10 mars 2020

"Älvdansen" av Kamilla Oresvärd

Nu har jag lyssnat på "Älvdansen" som är den andra fristående delen i Vargönserien av Kamilla Oresvärd. Jag tycker att den var snäppet bättre än första delen - "Brudslöjan" - som ni kan läsa om ifall ni klickar på titeln. Det är andra boken i rad som har religiöst tema och det är något med det som kryddar till det lite extra. Jag tycker att den här boken är spännande och dessutom växer karaktärerna lite mer nu. Så jag rekommenderar den varmt!

För 17 år sedan blev Frank vittne till hur hans elvaåriga styvdotter Elsa blev bortförd av okända kidnappare. Både hans och hans tidigare frus liv förändrades för alltid. Frank är numera försupen och svårt sjuk. Han var huvudmisstänkt i försvinnandet och har aldrig kommit på fötter efter det. När nu en ung kvinna försvinner riktas återigen misstankarna mot honom. I ett sista desperat försök att ta reda på vad som hänt Elsa och för att rentvå sig kontaktar han Mona Schiller. Hon och hennes inneboende Hedda tar sig an fallet och det blir allt annat än ofarligt.

Jag gillar den här serien eftersom den bjuder på lite så där mysig spänning där man som läsare lätt kan klura lite på misstänkta och motiv. Ljudboken är uppläst av Marie Richardson och den är 8 timmar och 52 minuter lång. Jag har också läst och skrivit om Oresvärds böcker om Göteborgspolisen Stina Seger och dem kan ni läsa om ifall ni söker på författarinnans namn i sökrutan ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar