Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 18 mars 2020

"Den röda damcykeln" av Mats Ahlstedt

Det är lite lurigt ibland på ljudbokstjänsterna när man kollar under nyheter. Jag trodde först att "Den röda damcykeln" var en ny bok, men insåg ganska snabbt när jag började lyssna att så inte var fallet. Men det gör inte så mycket eftersom jag fastnade direkt i storyn och sedan var det så gott som omöjligt att sluta lyssna. "Den röda damcykeln" är den tredje delen i serien om polisen Fatima Wallinder.

En drogpåverkad man hugger ihjäl sin fru med en yxa. Parets barn finns samtidigt i bostaden. Det ser ut att vara ett sorgligt rutinfall för kommisarie Sören Högström och hans kollega Fatima Wallinder. Men så upptäcker man att mördaren för tio år sedan begick samma brott, den gången i närvaro av sin numera 17-åriga dotter. Fatima blir fixerad vid att ta reda på hur det gått för dottern, men hur hon än letar kan hon inte hitta henne. Letandet kommer att utsätta henne själv för livsfara. Samtidigt dyker en ung flicka plötsligt upp hos den lätt alkoholiserad och deprimerad änkling Oskar Lagerström. Han har aldrig kommit över den trafikolycka han orsakade och som kostade hans fru och dotter livet tio år tidigare. Flickan verkar vara på flykt och är mycket rädd, men på något sätt når Oskar fram till henne. Men varifrån kom den röda damcykeln han såg första gången flickan dök upp? Och har den ett samband med den bok Oskars fru publicerade precis före olyckan? Boken hette Den röda damcykeln och handlade om mäns våld mot kvinnor...

Tyvärr är ämnet i den här boken av Mats Ahlstedt alltid aktuellt och därför är den så läsvärd. Jag kan inte annat än att uppmana er att läsa den! Eller lyssna på den så klart! Ljudboken är uppläst av Anders Ekborg och den är 13 timmar och 43 minuter lång. Jag har läst fler böcker av Ahlstedt och dem kan ni läsa om ifall ni söker på hans namn i sökrutan ovan. Eventuellt kommer jag att ge mig på fler av hans äldre böcker nu när jag tyckte att den här var så bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar