Sök i den här bloggen

Translate

söndag 29 mars 2020

"Dödslistan" av Anna Jansson

Nu har jag för första gången på många många år läst en Maria Wern-deckare. Jag slutade när de började filmas och visas på TV. Men "Dödslistan" är relativt ny och jag köpte den just därför att det var ett tag sedan jag läste en bok i den här serien av Anna Jansson.

Den tjugoåriga Agnes har utsatts för övergrepp sedan hon var 12 år. Hennes pappa är död och hon kan inte anförtro sig åt sin mamma eller mormor. Hon mår mycket dåligt och låter män utnyttja henne fast hon egentligen inte vill. När hon anförtror sig åt en barnmorska får hon en inbjudan till en facebookgrupp med namnet Ullsaxen. Gruppen består av andra som utsatts för övergrepp och där finns en lista på män som undkommit straff. Ungefär samtidigt börjar någon mörda misstänkta men friade våldtäktsmän och sexförbrytare. Männen hittas nakna, med namnet Erinya inristat i huden och de har alla fått könsorganet avklippt med en ullsax...

"Dödslistan" är den tjugoförsta delen i serien och den är spännande och välskriven. Kanske kommer jag återigen börja läsa dessa böcker. Det får framtiden utvisa. Jag är i alla fall glad att jag valde att köpa den här boken ☀️

"Dödslistan" finns också som ljudbok. Den är uppläst av Marie Richardson och den är 11 timmar och 50 minuter lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar