Sök i den här bloggen

Translate

lördag 28 mars 2020

"Psykologen" av Martin Falkman

Det här är en bok som jag varit nyfiken på länge men som det inte blivit av att jag läst förrän nu. Jag slog till och köpte den på årets bokrea. Det första jag måste skriva är att om man är ute efter en bok med en ljusare ton så är detta fel bok att välja. Det står att det är en feel bad-roman och det stämmer verkligen. Så det är inte en historia som piggar upp och inte är den speciellt spännande heller. Med andra ord blev jag nog lite besviken på "Psykologen" men den har ändå något som gör den läsvärd. Det blir ett medelbetyg med ett litet minus...

Henrys mamma försvann för fem år sedan och det plågar honom mycket att han inte vet vad som hänt henne. Är hon kidnappad? Är hon mördad? Har hon begått självmord? Eller vad var det som hände? Hans pappa har inte varit speciellt intresserad av att prata om det och dessutom flyttade han utomlands ganska snart efter försvinnandet. Henry bestämmer sig för att testa att prata med en psykolog trots att han är skeptisk. Han hoppas på att få lite svar men också att han ska kunna reparera relationen till sin pappa.

"Psykologen" är som sagt inte helt i mitt tycke men den kanske inte heller passar in i genrerna jag normalt dras till. Trots det har den något så jag tycker att man ska läsa den om man känner att man tycker att storyn låter intressant. "Psykologen" av Matin Falkman finns också som ljudbok. Den är uppläst av Magdi Saleh och den är 5 timmar och 21 minuter lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar