Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 31 mars 2020

"Villospår" av Jørgen Jæger (originaltitel: "Fortielsen")

Min senaste ljudbok är den andra delenJørgen Jægers serie om Ole Vik och Cecilie Hopen. Den heter "Villospår" och den är lika bra och spännande som första delen ("Monster") som jag läste i juni 2018. Det är ett tag sedan så jag hade glömt bort karaktärerna lite men de kom snabbt tillbaka till mig. Boken är som sagt väldigt spännande och tempot är högt så det blev mer eller mindre sträcklyssning för min del och nu sitter jag här och hoppas att det inte dröjer alltför länge innan det kommer en ny bok av Jæger.

Ett manslik hittas flytande i älven i Drammen och polisen där tror att det är kommissarie Cecilie Hopens sambo Bernhard. Hon reser dit för att göra en identifiering men det visar sig att det inte är Bernhard. Däremot är han spårlöst försvunnen. Cecilie får veta att det är många som drunknat i älven den senaste tiden och det gör henne intresserad, men den lokala polisen vill inte hjälpa henne att ta reda på vad som pågår och vad som kan ha hänt med Bernhard. I stället blir det Cecilies förre chef Ole Vik som hjälper henne. De hittar snart kopplingar till ett kriminellt nätverk som sysslar med människohandel och prostitution. Allt tar en hemsk vändning när lokalpolisen griper Cecilie för mord och vägrar lyssna på henne och Ole. Nu gäller det för Ole att skaffa hjälp för att rentvå henne men han behöver också hjälp med att utreda fallet eftersom poliserna i Drammen anser att de gripit den skyldiga...

"Villospår" är en mycket bra och spännande bok som jag varmt rekommenderar! Har ni inte redan läst den första boken i serien så tycker jag dock att ni ska börja med den. Det är ett alldeles utmärkt sällskap i denna tid då man bör tillbringa tid för sig själv. Ljudboken är uppläst av Magnus Roosmann och den är 13 timmar och 5 minuter lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar