Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 7 april 2020

"Stephanie Mailers försvinnande" av Joël Dicker (originaltitel: "La disparition de Stéphanie Maier")

Förra våren tittade jag på TV-serien "The Truth About the Harry Quebert Affair" (”Sanningen om fallet Harry Quebert”), byggd på en bok med samma namn skriven av Joël Dicker. Jag tyckte att den var jättebra och därför blev jag så klart nyfiken på "Stephanie Mailers försvinnande". Det är en riktig tegelsten på nästan 600 sidor men det är en spännande och underhållande historia så den är trots längden ganska lättläst.

I slutet av juli 1994 drabbas staden Orphea i Hamptons av något fruktansvärt. Borgmästaren och hans familj skjuts ihjäl. Detta samma kväll som staden inviger sin teaterfestival. Även en förbijoggande kvinna faller offer för mördaren. Två unga poliser får fallet och de löser brottet. Men tjugo år senare söks den ena av dem upp av journalisten Stephanie Mailer som grävt i fallet och påstår att man dömt fel gärningsman. När sedan Stephanie försvinner bestämmer de två poliserna sig för att ta sig en ny titt på utredningen. Kan det vara så att de trots allt hade fel för tjugo år sedan?

Jag kan varmt rekommendera "Stephanie Mailers försvinnande" ☀️ Tyvärr vet jag inte om den finns som ljudbok. Jag tycker inte att man ska avskräckas av att boken är lång för den är verkligen underhållande och det kan man ju behöva för tillfället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar