Sök i den här bloggen

Translate

måndag 25 maj 2020

"Blocket" av Karin Wahlberg

Nu har jag lyssnat på ännu en del i Karin Wahlbergs serie om kriminalkommissarie Claes Claesson. "Blocket" är den femte delen och ni kan läsa om de tidigare böckerna om ni söker på författarinnans namn i sökrutan ovan. Jag har ju som jag skrivit tidigare blivit förtjust i karaktärerna i den här serien och jag vill därför fortsätta följa dem. Att sedan böckerna också är spännande och intressanta är så klart också en anledning. Jag lyssnar mig igenom den här serien och "Blocket" är (precis som de andra) uppläst av Torsten Wahlund och den är 14 timmar och 23 minuter lång.

Veronika och Claes är nygifta och har precis kommit hem från sin bröllopsresa. Deras gemensamma lilla dotter Klara ska skolas in på förskolan och Veronikas dotter Cecilia har äntligen fått en egen lägenhet i Lund. Allt verkar flyta på bra, men så drabbar katastrofen familjen. På väg hem från en fest blir Cecilia brutalt överfallen och misshandlad av en okänd gärningsman. Veronika åker till Lund för att vaka vid Cecilias sjukbädd. Claes börjar så smått jobba samtidigt som han sköter inskolningen. En eftermiddag blir han uppringd av en orolig grannfru som berättar att hennes man åkt till sjukhuset i Lund för en undersökning och sedan spårlöst försvunnit. Han börjar nysta i mannens förflutna när Lund skakas av ännu ett våldsdåd. Kan det finnas något samband mellan de brutala brotten?

Jag kan varmt rekommendera "Blocket". Det går så klart att läsa bara den om man vill men jag tycker att hela serien är läsvärd, i alla fall så här långt. 💚

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar