Sök i den här bloggen

Translate

söndag 3 maj 2020

"Ett enda andetag" av Gabriella Ullberg Westin

Ett nytt virus som riskerar att sprida sig. Risk för en pandemi. Känns det bekant? Jag tror inte att Gabriella Ullberg Westin i sin vildaste fantasi kunnat förutspå hur aktuell hennes bok "Ett enda andetag" skulle vara när den kom ut. Det känns så nära och så verkligt när jag läser boken och det är ju fullkomligt självklart i det läge som världen befinner sig i. Men det gör det hela så mycket mer läskigt också. Att hon nästan spådde framtiden... och att framtiden var så nära...

I en stuga långt ute i skogarna utanför Hudiksvall pågår något mycket ljusskyggt. Någon sysslar med det av egen fri vilja medan någon är tvingad till det. De är i alla fall väldigt få som vet vad som pågår. Janna Weissmann och hennes hund Jazz blir överfallna under en joggingtur. Som tur är lyckas de försvara sig men överfallet är bara början på något mycket större. Johan Rokka är nykär men trots det tar han väldigt illa vid sig över det som hänt Janna och han oroar sig för hur hon hanterar det. När en ung utländsk kvinna kommer in till akuten i Hudiksvall är det uppenbart att hon misshandlats svårt men personalen kan omöjligt veta vad hon mer bär på. Och när de väl kommer på det kan det visa sig vara för sent för väldigt väldigt många...

Om man bortser från hur aktuellt temat i "Ett enda andetag" (som är den sjätte delen i serien Morden i Hudiksvall) är så är boken också väldigt bra och mycket spännande. För min del var det sträckläsning från första till sista sidan. Föredrar ni att lyssna på den så finns den också som ljudbok. Den är uppläst av Gunilla Leining och den är 9 timmar och 2 minuter lång. För vissa kanske den här boken kommer lite för nära just nu men jag måste ändå säga att jag tycker att ni ska läsa den, för den är väldigt bra. Själv väntar jag med spänning på fortsättningen för Janna och Rokka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar