Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 3 juni 2020

"Glasvinge" av Katrine Engberg (originaltitel: "Glasvinge")

Jag var inte så imponerad av den första boken ("Krokodilväktaren") i den här serien av Katrine Engberg. Däremot tycker jag att "Glasvinge", som jag nu läst, är mycket bättre. Jag lyssnade på första delen och det skulle kunna vara en orsak till att jag inte fick samma intryck. Brister man lite i koncentrationen när man lyssnar kan det förstöra mycket. Men som sagt; andra delen i serien är riktigt bra och spännande och nu är jag övertygad om att jag vill fortsätta följa Köpenhamnsserien.

En död kvinna hittas naken i en fontän på ett torg vid Ströget. Kroppen är täckt av märkliga, symmetriska skärsår. Vid obduktionen konstateras det att hon antagligen dött av blodförlust. Polisen Jeppe Kørner får ta hand om fallet, men den här gången får han klara sig utan sin partner Anette Werner. Hon har precis blivit mamma för första gången och är mammaledig. Något som hon har svårt att förlika sig med. Så hon startar sin egen parallella utredning hemma. Eftersökningarna leder Jeppe och hans andra kollegor till sjukvården och ett nedlagt behandlingshem för psykiskt sjuka ungdomar. När man dagen efter första mordet hittar en död man under liknande omständigheter förstår de att mördaren har ett uppdrag och att det är långt ifrån klart...

Jag rekommenderar varmt "Glasvinge" och jag ser med spänning fram emot att följa Kørners och Werners framtida äventyr 🦋 Föredrar ni att lyssna på den här boken så finns den snart som ljudbok. Den är uppläst av Katarina Ewerlöf och den är 12 timmar lång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar