Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 14 juli 2020

"Dolda fel och brister" av Elsebeth Egholm (originaltitel: Skjule fejl og mangler")

Då har jag provat ännu en dansk författare! Det blev första boken, "Dolda fel och brister", i Elsebeth Egholms serie om journalisten Dicte Svendsen och den var helt okej. Ingen direkt aha-upplevelse, men en spännande och intressant story som utspelar sig i kölvattnet efter 11 septemberattackerna. Det är en del referenser till hur man i Danmark reagerade efter dåden så det blev en resa tillbaka i tiden. Storyn är välberättad och jag gillar karaktärerna. Ljudboken är uppläst av Kerstin Andersson och den är dryga 13 timmar lång. 

Dicte och hennes två bästa väninnor har träffats för att fira Dictes 40-årsdag men också att hon är nyskild och precis köpt ett hus åt sig och dottern. Men mitt i allt firande gör de en makaber upptäckt. I ån som flyter genom staden guppar en blå plastbalja och i den ligger ett nyfött spädbarn. Dött. Utredningen kommer att påverka alla tre väninnorna på olika sätt och för en av dem mer brutalt än för de andra. Alla tre kommer dock att göra livsavgörande val under utredningens gång. 

Jag tycker som sagt att "Dolda fel och brister" är en helt okej deckare och det är inte alls omöjligt att jag fortsätter med den här serien. Det har ju varit en del regniga dagar den senaste tiden och den här boken är ett perfekt sällskap för en slö dag! 🦋

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar