Sök i den här bloggen

Translate

lördag 18 juli 2020

"Främlingen" av Elly Griffiths (originaltitel: "The Stranger Diaries")

För ett litet tag sedan utlovade jag ett omdöme om ännu en Elly Griffiths-bok och nu håller jag det löftet! "Främlingen" är fristående och ingår alltså inte i serien om rättsarkeologen Ruth Galloway. Jag tycker att den här boken är häftig, spännande och den sticker ut. Alltså blev det ett högt betyg för "Främlingen". Jag valde att lyssna på den och ljudboken är uppläst av Angela Kovács och den är 12 timmar och 8 minuter lång. 

Clare Cassidy undervisar i litteratur, med skräckförfattaren R. M. Holland som specialintresse. Skolan hon jobbar på är inhyst i huset där Holland bodde. En gång om året håller hon en skrivarkurs för aspirerande författare. Holland ingår normalt inte i kursplanen men då får hon ta ut svängarna. En dag förenas teori och verklighet på ett brutalt sätt när Clares kollega och bästa vän hittas död. Intill offret hittas en lapp med en rad av Holland. Clare bor ensam med sin dotter och snart börjar märkliga saker hända. T.ex. är det någon mer än hon själv som skriver i hennes dagbok. Polisen både misstänker Clare och tror att hon kan vara i fara. De är övertygade om att lösningen till det makabra mordet finns i Hollands böcker.

Det här är en intressant och "rolig" bok på det viset att den känns lite unik i deckargenren. Att Griffiths dessutom kunnat skriva en väldigt bra bok som skiljer sig från Ruth Galloway-serien så mycket imponerar på mig. Det är inte helt ovanligt att författare fastnar i mönster, men det har definitivt inte skett här. "Främlingen" är alltså en bok som jag varmt rekommenderar till sommarens soliga eller regniga dagar! 🖤🤍

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar