Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 30 juli 2020

"Konstnärens ö" av Anna Ihrén

Jag var inte alls speciellt imponerad av den första delen ("Prästinnans strand") i Anna Ihréns serie Morden vid havet men ville ändå ge den en chans till. Så nu har jag lyssnat på "Konstnärens ö" och den var lite bättre än den förra vilket glädjer mig. Men jag tycker fortfarande att Ihréns Smögenserie och Jubileumsserie är betydligt bättre och där längtar jag efter en ny bok. "Konstnärens ö" är i alla fall hyggligt spännande och välberättad så den får godkänt av mig. Ljudboken är uppläst av Kerstin Andersson och den är 4 timmar och 23 minuter lång. 

Stella York och Jac är på väg till Mallorca eftersom polischefen i Stockholm, Nick Ernekow, har kallat ner dem för ett nytt uppdrag. Nick själv är på plats med sin hustru eftersom de letar hus på ön. En ung student har hittats mördad i en av bergsbyn Valldemossas olivlundar och den lokala polisen har bett om förstärkning. När fler studenter råkar illa ut inser Stella, Jac och Nick att de jobbar mot klockan. Vem vill skada och döda dessa ungdomar? Över Mallorca vilar fortfarande mörka minnen från tiden för Francisco Francos brutala styre över Spanien under 1900-talet. Kan det ha med utredningen att göra?

Jag får fortfarande inte riktigt ihop varför den här konstellationen av folk är och utreder mord på Mallorca, men om man bortser från det så är "Konstnärens ö" ganska underhållande och passar utmärkt i solstolen ☀️ I höst kommer det en ny bok i Jubileumsserien och den ser jag fram emot att läsa! Vill ni läsa om fler böcker av Anna Ihrén så sök på hennes namn i sökrutan ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar