Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 13 augusti 2020

"Byn" av Ragnar Jónasson (originaltitel: "Þorpið")

Ragnar Jónasson fortsätter att fängsla sig med sina böcker. Jag gillade trilogin om Hulda Hermannsdóttir och nu har alltså en ny bok kommit på svenska. "Byn" är spännande, fängslande och den inbjuder till sträckläsning. Själv tänkte jag vid varje kapitelslut att jag läser bara ett kapitel till men så plötslig var boken slut... Så bra är den här boken

Trettioåriga Una arbetar som lärare i Reykjavik när hon uppmanas av en vän att söka ett jobb som lärare åt två unga flickor i den lilla byn Skálar. En by som ligger vid den yttersta toppen av Islands nordöstra halvö och som endast har 10 invånare. Hon bestämmer sig för att göra det och hon får jobbet. Men väl där blir det motigt. Inte alla är särkilt glada över att hon flyttat dit. Una hör snart talas om att det spökar i huset hon hyr in sig i och hon får kännedom om en ung flickas mystiska död femtio år tidigare. Flickorna hon undervisar är väldigt olika varandra och under den traditionsenliga julshowen i kyrkan faller plötsligt en av dem ihop och förs medvetslös till läkare. Strax innan har byn fått besök av en mystisk man och nu rapporteras det från polisen i Reykjavik att en man som motsvarar dennes signalement har anmälts försvunnen. Har han med tragedin i kyrkan att göra?

"Byn" är som sagt spännande och det finns en touch av det övernaturliga i den, men det är lika skickligt skrivet som Johan Theorin gjorde det i sin Ölandskvarett så för min del håller det sig på rätt sidan gränsen. Jag vill absolut läsa mer av den här författaren! 🤍

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar