Sök i den här bloggen

Translate

fredag 7 augusti 2020

"Han dör om du inte" av Peter James (originaltitel: "Dead If You Don't")

"Han dör om du inte" är den fjortonde delen i Peter James serie om kriminalintendent Roy Grace och jag har verkligen älskat dessa böcker. Men nu var jag inte riktigt lika imponerad som innan. Jag tycker faktiskt att den här boken var lite seg och inte speciellt intressant eller direkt spännande. Om det beror på att jag börjar tröttna på Roy Grace eller om boken inte håller samma klass som de tidigare har jag inte lyckats lista ut, men jag tror det är en blandning. Den röda tråden genom böckerna har ju varit mysteriet kring Graces första fru som försvann. När den gåtan löstes försvann lite av mitt intresse. Visst har James försökt spinna vidare på det genom att antyda att det är något som inte riktigt stämmer med Graces äldsta son, men för min del blev det inte detsamma...

Den framgångsrike affärsmannen Kip Browns son kidnappas då de två är på stadens nya arena för att se en fotbollsmatch. Samtidigt bombhotas också arenan. Roy Grace befinner sig också på platsen för att se matchen tillsammans med sin äldste son. Helt plötsligt befinner han sig i mitten av både ett bombhot och en kidnappning. Kip Brown mottar ett sms som meddelar att man kommer vilja ha pengar för att inte döda hans son. Att Kip spelat bort det mesta av sin förmögenhet verkar inte kidnapparna känna till men det försvårar så klart utredningen. Grace och hans kollegor får nu jobba mot klockan och i hemlighet för att lyckas rädda pojken. 

Jag vet inte hur det blir för min del när det gäller den här serien nu, men gissningsvis läser jag nog nästa del också för att se om mitt intresse ökar igen. Jag har ju trots allt följt Grace och hans team ganska länge nu. "Han dör om du inte" finns också som ljudbok. Den är uppläst av Peder Falk och den är 13 timmar och  48 minuter lång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar