Sök i den här bloggen

Translate

lördag 1 augusti 2020

"Klubben" av Matilda Gustavsson

Nu ska jag tipsa om (och inte så mycket recensera) en bok! Eftersom "Klubben" är en undersökning av makten inom kulturvärlden och det som rullades upp med metoo är handlingen den den är. Men detta är en mycket intressant och välskriven bok som jag varmt rekommenderar alla att läsa! Återigen har jag sträcklyssnat och det var helt omöjligt att sluta innan sista stavelsen var uttalad. 

Den 22 november 2017 publicerades journalisten Matilda Gustavssons reportage om kulturprofilen i Dagens Nyheter, där arton kvinnor vittnade om våldtäkter, hot och trakasserier. Detta ledde så småningom till Svenska Akademins stora kris och dess kollaps inför öppen ridå. I boken har Gustavsson fördjupat sin undersökning av makten i kulturvärlden och hur långt man kan gå i konstens namn. Hon skriver om tiden kring publiceringen, efterspelet där kulturprofilen döms för våldtäkt och om motsättningarna inom Akademien. 

Jag fängslades helt av den här berättelsen och kan inte annat än häpna och förskräckas av att allt kunde pågå under så många år utan att någon satte stopp. Hatten av till Matilda Gustavsson som skrivit den här intressanta och ögonöppnande boken! Vill ni som jag lyssna på ljudboken kan jag berätta att den är uppläst av Ella Schartner och den är 8 timmar och 53 minuter lång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar