Sök i den här bloggen

Translate

lördag 19 september 2020

"Blå, blå höstvågor" av Christoffer Holst

I somras bekantade jag mig med Christoffer Holst genom boken "Söta, röda sommardrömmar" (läs om den genom att klicka på titeln) som jag tyckte var en alldeles perfekt blandning mellan feelgood och deckare. Jag såg redan då att det fanns en fortsättning, "Blå, blå höstvågor", och bestämde mig för att lyssna på den till hösten och nu är det gjort. Den är lika mysig och bra som den första boken så jag är nöjd med mitt beslut. Detta är den andra delen i serien om Cilla Storm och jag rekommenderar att man läser dem båda och i rätt ordning. Ljudboken är uppläst av Anja Lundqvist och den är 6 timmar och 33 minuter lång.

Hösten har kommit och Cilla Storm arbetar som kriminalreporter på en podcast. Hon bor tillfälligt hos sin bästis och hans sambo och träffar ofta Rosie, grannen från Bullholmen, över ett glas vin. Däremot är hon mycket osäker på hur relationen med Rosies son, polisen Adam, går. Det känns som om de står och stampar och att förhållandet inte går framåt. På det nya jobbet får Cilla i uppdrag att nysta i vad som hände societetslejonet Laila Damm som försvann spårlöst 1988. Rosie bjuder med Cilla på en spaweekend på det nyöppnade spahotellet på Bullholmen och det passar Cilla perfekt eftersom ett av spåren efter Laila leder just dit. Väl där hamnar de mitt i ett societetsbröllop och när en av gästerna hittas död kan de inte låta bli att gräva i dödsfallet. Detta trots att Adam och hans kollega konstaterat att det handlar om en olycka. Samtidigt anländer skådespelerskan Ella Svensson till Nordirland för att ta hand om sina föräldrars dödsbo. Där hittar hon något som får henne att snabbt återvända till Sverige. På ett kallt och blåsigt Bullholmen blir Cilla och Rosie mer och mer övertygade om att dödsfallet är ett mord. De kommer också allt närmre en lösning på Lailas försvinnande...

"Blå, blå höstvågor" är en charmig mysdeckare som passar alldeles utmärkt att lyssna på eller läsa under en filt i höstmörkret. Själv ser jag fram emot att fortsätta följa Cilla Storms äventyr och redan i höst kommer "Kalla, vita vinternätter" som jag ser fram emot att ta mig an i vinter 💙

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar