Sök i den här bloggen

Translate

måndag 7 september 2020

"Den som lämnas ensam kvar" av Viktoria Höglund

Mitt senaste val av bok föll på den tredje delen i Viktoria Höglunds serie om psykologen Malin Dahl. Jag har ju gillat de två tidigare böckerna ganska mycket och såg fram emot att lyssna på den här. Men jag blev lite besviken... Tempot är ganska lågt och på det sättet avtar också spänningen. "Den som lämnas ensam kvar" är helt okej men inte så mycket mer än det. Ljudboken är uppläst av Sofia Berntsson och den är dryga 12 timmar lång.

Bankmannen Oscar Odin hittas brutalt mördad och fallet hamnar på kriminalkommissarie Stefan Lindgrens bord. Samtidigt kämpar psykologen Malin Dahl med sitt äktenskap men också med cheferna på företagshälsan där hon jobbar. De gillar inte att hon splittras mellan dem och den mottagning hon har med två väninnor. Hennes senaste uppdrag för företagshälsan är en samtalsgrupp för anhöriga till obotligt cancersjuka. När en av männen i gruppen begår självmord dras Malin återigen in i utredningar kring mord oväntade dödsfall. Hon hjälper Stefan med det hon kan och samtidigt rasar privatlivet helt ihop. Av den anledningen får hon nu på riktigt tid att ge sig in i jakten på en mördare...

Som sagt; detta var inte höstens läsupplevelse. Om jag kommer att fortsätta följa Malin (om det blir fler böcker i serien) vet jag inte just nu. "Den som lämnas ensam kvar" är inte dålig, men lite för seg för mig. Nu hoppas jag att jag hittar en riktigt spännande bok att sätta tänderna i...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar