Sök i den här bloggen

Translate

fredag 18 september 2020

"Det som ingen ser" av Susanne Hydén

"Det som ingen ser" är en spänningsroman som är baserad på författarens Susanne Hydéns egna upplevelser. Det gör att handlingen kommer närmre och berör på ett mycket starkare sätt än den annars skulle gjort. Jag tycker att boken är bra men emellanåt känns den lite forcerad i berättandet. Det är inget som förstör handlingen men det var nästan så jag tappade andan lite då och då. Som vanligt då en bok bygger på verkligheten vill jag inte recensera handlingen för det känns fel. Men för mig är boken gripande och otäck och jag rekommenderar er att läsa eller lyssna på den. Ljudboken är uppläst av Kerstin Andersson och den är dryga 15 timmar lång. 

I den regniga Göteborgshösten vill Anne helst vara ensam och slicka sina sår efter att en relation tagit slut. Men när hon blir bjuden på en fest träffar hon Patrik och faller handlöst för honom. Han charmar henne totalt och bara några veckor senare har de blivit sambos. Trots en del små varningssignaler fortsätter Anne att planera en gemensam framtid med honom. De gifter sig och skaffar så småningom två barn. Utåt sett är de den perfekta familjen, men bakom stängda dörrar är verkligheten en annan. Patrik beter sig märkligt och det känns som om en främmande och hotfull besökare har tagit sig in i Annes och barnens liv. Hon försöker slå bort tankarna och gör allt för att dölja det för omvärlden, även då en del vänner ifrågasätter hans beteende. Men till sist inser hon att hon måste ta tag i situationen. Innan det är för sent och innan det har gått för långt.

"Det som ingen ser" är en bok som jag inte tror lämnar någon oberörd. Det finns en hel del tankar som fortsätter att mala i huvudet nu när boken är utlyssnad. Men trots allt det mörka finns det också ljusglimtar i den och det är tur det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar