Sök i den här bloggen

Translate

måndag 14 september 2020

"Förödande konsekvenser" av Peter Robinson (originaltitel: "Many Rivers to Cross")

Det var länge sedan jag läste den förra delen i Peter Robinsons serie om Alan Banks. Jag slukade verkligen de här böckerna för några år sedan, men har blivit ganska besviken på de senaste delarna. Av den anledningen så fanns inte suget att köpa "Förödande konsekvenser" när den kom, men just nu känns det som en liten paus i utgivningar så nu bestämde jag mig för att lyssna på den. Jag kan inte säga att jag fick tillbaka den där känslan av att något är jättebra, men det var ett lyft mot boken innan. (Ni kan läsa om många av böckerna i serien genom att söka på författarens namn i sökrutan ovan.)

Kriminalkommissarie Alan Banks och hans kollega Annie Cabbot får en knepigt fall att utreda. En pojke från Mellanöstern hittas nedtryckt och död i en soptunna i Eastvales ruffigaste kvarter. Pojken är inte anmäld försvunnen och de har svårt att fastställa hans identitet. Det står dock klart att han måste ha mördats på en annan plats än där han hittades. Strax därefter hittas en heroinmissbrukare död av en överdos i ett område där ett köpcentrum ska byggas och spåren leder Banks mot en suspekt byggherre. Men hur hänger allt samman? 

"Förödande konsekvenser" är den 26:e delen (!!) i Alan Banks-serien. Det kanske inte är konstigt att man upplever svackor i en så lång följetong. Ljudboken är uppläst av Tomas Bolme och den är 14 timmar och 30 minuter lång. Om jag ska rekommendera några av Robinsons böcker så skulle jag säga att man ska börja från början för de var bäst då. Och ja, serien har också blivit TV-serie men den är inte alls i närheten så bra som böckerna är så läs i stället för att titta! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar