Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 2 september 2020

"Kidnappad" av Catrine Heinestam

Oj här blev jag lite lurad av höga betyg... "Kidnappad" lät spännande och andra hade satt höga betyg på boken så jag bestämde mig för att lyssna på den. Det börjar bra och är hyggligt spännande men mitt bland alla aggressionsutbrott hos huvudkaraktären började mitt intresse svalna. Sedan kändes hela intrigen lite väl osannolik - något som faktiskt också nämns i storyn. Men jag lyssnade klart så jag vet hur det gick. "Kidnappad" är Catrine Heinestams debutbok och det är den första delen i en serie om minst tre böcker om Bianca Petrén och polisen Alice Johansson. 

Bianca Petrén är den sista som träffar familjens gode vän innan han blir mördad. Några dagar senare försvinner Biancas trettonåriga dotter Philippa spårlöst. Polisen, däribland Alice Johansson, famlar efter ledtrådar till försvinnandet men har svårt att se sambandet med familjevännens död. Bianca är däremot säker på att händelserna hänger ihop. Till slut börjar också Alice att tro det. Den lilla ledtråd till Philippas försvinnande de har är en tyskregistrerad vit skåpbil. När Bianca bestämmer sig för att åka till Tyskland för att leta efter dottern följer Alice med. Där hamnar de mitt i en härva av människohandel och hänsynslösa människor.

Jag lyssnade som sagt på "Kidnappad". Ljudboken är uppläst av Elin Petersson och den är 14 timmar och  56 minuter lång. Som ni förstår blir inte mitt betyg skyhögt, men om man bortser lite från en del osannolika saker så är det en helt okej deckare. Eventuellt kommer jag att ge nästa del en chans också, men det får framtiden utvisa. 

2 kommentarer:

  1. Tusen tack för att du tog dig tid att lyssna på Kidnappad. Hoppas också att du lyssnar på uppföljaren som kommer i första halvan av 2021. Vänligen Catrine Heinestam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får jag hålla ögonen öppna efter nästa del under våren 🤩 Jag tror nog att den kommer att hamna på lyssna-listan!

      Radera