Sök i den hÀr bloggen

Translate

fredag 6 november 2020

"Marvatten" av Ann Rosman

đŸ‡ș🇾 Jag har blandat ut valvakan efter det amerikanska valet med lite lĂ€sning, Ă€ven om det varit svĂ„rt att slita sig frĂ„n den utdragna och rafflande spĂ€nningen... đŸ‡ș🇾

Ann Rosman skriver deckare dĂ€r dĂ„tid och nutid binds samman pĂ„ olika sĂ€tt. "Marvatten" Ă€r den sjunde boken i serien om polisen Karin Adler och tyvĂ€rr Ă€r den inte en av de bĂ€ttre. Tempot Ă€r ganska lĂ„gt och det nutida brottet kommer vĂ€ldigt mycket i skymundan bakom det dĂ„tida - och det dĂ„tida brottet Ă€r inte sĂ„ nervkittlande som jag upplevt att de varit i de flesta av de tidigare böckerna. Sammanfattningsvis skulle jag sĂ€ga att "Marvatten" blev lite för lĂ„ng och lĂ„ngsam. Det positiva jag tar med mig Ă€r att det trots allt Ă€r intressant att fĂ„ veta mer om 1800-talets Marstrand. 

1867 totalförstörs flera kvarter i Marstrand av en vĂ„ldsam brand och mĂ„nga familjer förlorar sĂ„ gott som allt de Ă€ger. I hĂ€ndelsernas centrum finns Johanna som för mĂ„nga Ă„r sedan kom till staden för att arbeta som piga hos en ogift guldsmed och hans mor. Sedan hon anlĂ€nde har mycket hĂ€nt och nu spelar guldsmedsfamiljen en stor roll i det som sker. I nutidens Marstrand har Lotta, hennes man och dennes bror köpt och driver ett hotell pĂ„ samma plats. Lotta tycker sig vid flera tillfĂ€llen kĂ€nna brandlukt i hotellet. Karin, som nu Ă€r förĂ€ldraledig, lĂ€r kĂ€nna Lotta och de blir bĂ„da tvĂ„ nyfikna pĂ„ hotellets bakgrund och bestĂ€mmer sig pĂ„ att ta reda pĂ„ mer om dess historia. Samtidigt kopplas Karins poliskollegor, Robert och Folke, in pĂ„ det som först ser ut att vara en tragisk arbetsplatsolycka. Men ju mer de fĂ„r reda pĂ„ kring hĂ€ndelsen desto klarare stĂ„r det att det kanske inte rör sig om nĂ„gon olycka...

"Marvatten" finns ocksĂ„ som ljudbok. Den Ă€r upplĂ€st av Mirja Turestedt och den Ă€r 14 timmar och 33 minuter lĂ„ng. Vill ni lĂ€sa om de tidigare böckerna i den hĂ€r serien sĂ„ söker ni bara pĂ„ författarens namn i sökrutan ovanför. 

Nu önskar jag er en trevlig helg 🧡 SjĂ€lv ska jag fortsĂ€tta följa röstrĂ€kningen och hoppas pĂ„ en bra, lugn och fredlig upplösning pĂ„ dramat i USA đŸ‡ș🇾

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar