Sök i den här bloggen

Translate

söndag 24 januari 2021

"Profetens sista död" av Håkan Östlundh

Med "Profetens sista död" avslutas spänningstrilogin om Profeten. Det här är en serie som bara vuxit i mina ögon. När jag läste första boken, "Profetens vinter", tyckte jag till en början att det var lite för konstigt men när den boken tog fart så växte mitt intresse. Nu när jag lyssnat på sista delen så kan jag bara lyfta på hatten och återigen hylla Håkan Östlundh som författare. Ljudboken är uppläst av Anders Ekborg och den är 11 timmar och 50 minuter lång. Jag rekommenderar varmt hela den här serien! 💚

För bara ett år sedan var Elias en vanlig 24-åring. Nu är han Profeten, en agent driven av tanken på att hämnas sin pappas död. Hans mål är den mäktig industrimagnaten Eric Hands. Men han är en man som skyddas av många i det högre samhällsskiktet. Detta eftersom han helt enkelt vet för mycket om för mycket. Men via den franska underrättelsetjänsten får Elias en möjlighet att göra upp med Hands en gång för alla. Jakten på sanningen och Hands återförenar Elias med Ylva Grey. De börjar arbeta tillsammans och det blir allt annat än ofarligt för dem. Dessutom verkar allt än mer komplicerat än de hade kunnat ana... 

"Profetens sista död" är en mycket välskriven och spännande bok, precis som de två försa delarna i serien. Den första delen länkade jag till i början av detta inlägg och nu hade jag tänkt göra detsamma för andra delen, men av någon anledning skrev jag aldrig något inlägg om "Den falska profeten". Varför vet jag inte. Eventuellt var jag bara trött på bloggandet då eller så glömde jag helt enkelt bort det. Den var i alla fall riktigt bra. Undrar just om det är fler böcker jag glömt att tipsa om... 🙀

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar