Sök i den här bloggen

Translate

måndag 4 januari 2021

"Vinterland" av Kim Faber och Janni Pedersen (originaltitel: "Vinterland")

Självklart blev jag nyfiken på "Vinterland" då jag så att den vunnit Danska kriminalakademins debutantpris 2020. Det finns ju så många bra danska deckare så den här boken måste då med andra ord vara läsvärd. Så motsvarade den mina förväntningar? Ja, till ganska stor del. Spänningsfaktorn är hög och karaktärerna hyggligt intressanta, men tempot tycker jag sjunker alldeles för ofta. Eftersom boken är nästan 500 sidor lång så blev det alldeles för långsamt emellanåt. Nu är "Vinterland" den första delen i en serie och jag tror absolut att den har potential att bara bli bättre och bättre.

Dagen före julafton exploderar en bomb vid julmarknaden på Nytorv. Signe Kristiansen, som är utredningschef på mordroteln i Köpenhamn, kallas in från julsemestern. Attentatet dödade nitton personer och skadade många fler. Hela landet är skakat. Signes tidigare mentor, polisen Martin Juncker, har förflyttats långt ut på vischan. Hans tidigare så lysande karriär har fått sig en rejäl törn efter ett snedsteg som också lett till att han äktenskap är i fara. Han har fått i uppgift att leda den nyupprättade lilla lokala polisstationen. Tillsammans med två oerfarna kollegor får han både ett dubbelmord och en mordbrand att utreda. Alla andra har fullt upp med terrorattentatet så de kan inte förvänta sig någon hjälp. Både Junker och Kristiansen kommer snart att chockas av vart spåren leder dem...

Kim Faber och Janni Pedersen har skrivit en alldeles utmärkt deckare och även om den inte når toppbetyg så rekommenderar jag den varmt! 💙 Vill ni hellre lyssna på "Vinterland" så finns den också som ljudbok. Den är uppläst av Niklas Falk och den är 17 timmar och 30 minuter lång.

2 kommentarer:

  1. Har precis lyssnat klart denna också. Hyfsat bra men något svajig i tempot ja. Ska bli intressant att se hur nästa del är. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir det för jag tycker allt att det var en bra start!

      Radera