Sök i den här bloggen

Translate

lördag 9 maj 2009

”Av kött och blod” av John Harvey


Nu har jag hittat en ny författare som jag verkligen fastnat för. John Harvey skriver verkligen fängslande och spännande och man är fast från första till sista sidan. För ett par år sedan var det en kvinna från bokförlaget Minotaur som rekommenderade John Harvey då jag besökte deras monter på bokmässan i Göteborg. När jag sa till henne att jag gillar Ian Rankin, Stephen Booth, Peter Robinson och Reginald Hill så sa hon att då skulle jag också tycka om John Harvey. Det tog mig några år innan jag läste något av honom men hon hade rätt. Minotaur måste ges en eloge för att hitta och ge ut alla dessa fenomenala författare!!

”Av kött och blod” handlar om den f.d. polisen Frank Elder som efter att ha gjort sina 30 obligatoriska år inom den brittiska polisen valt att gå i pension. Han har dragit sig tillbaka och flyttat till Cornwall, bl.a. för att ha sin f.d. fru på behagligt avstånd. Tillsammans har de en tonårsdotter, Katherine, som är jämngammal med en flicka som mördades under Franks tid inom polisen men också som en flicka, Susan, som försvann vid samma tidpunkt. Frank var med och tog fast de två män som mördade flickan och han trodde också att samma män låg bakom Susans försvinnande. Nu efter en massa år släpps en av de två männen från fängelset och Frank bestämmer sig för att ännu en gång försöka ta reda på vad som hände Susan. Sedan försvinner ännu en tonårsflicka och jakten på sanningen är i full gång… Frank är fast i ett mysterium som också kommer att utsätta hans egen familj för fara!


Det här är en bok som jag måste uppmana till att läsa!! Jag kommer definitivt att läsa mer av det som John Harvey skrivit!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar