Sök i den här bloggen

Translate

söndag 12 juni 2011

"Kråkflickan" av Jerker Eriksson och Håkan Axlander-Sundquist

Oj, oj, oj... Det här trodde jag aldrig att jag skulle skriva, men "Kråkflickan" håller faktiskt Stieg Larsson-klass!! På framsidan av boken står det "mord och psykoterapi" och det stämmer väldigt väl. Det är en psykologisk resa i den mänskliga grymheten, ondskan och dess ursprung. Boken innehåller många överraskande svängningar och det är spänning från första till sista sidan. "Kråkflickan" är första delen i en trilogi och sista meningen gör att jag är glad att del två redan står i bokhyllan!

En svårt torterad och mördad pojke hittas i ett buskage vid Thorildsplan. Kriminalkommissarie Jeanette Kihlberg tilldelas fallet och hon och hennes kollegor kör ganska omgående fast. Pojken är av utländsk härkomst och ingen verkar sakna honom så de kan inte identifiera honom. Samtidigt ber socialtjänsten psykoterapeuten Sofia Zetterlund att försöka hjälpa den f.d. barnsoldaten Samuel Bai. Han kommer från Sierra Leone och där har Sofia tidigare arbetat med sådana trauman. Samuel påminner mycket om en av hennes andra patienter, Victoria Bergman. Trots olika bakgrund och problem visar de båda tecken på multipla personligheter. Jeanettes och Sofias vägar kommer snart att korsas eftersom det hittas ännu en mördad ung pojke. Deras möte påverkar dem båda starkt eftersom de båda inser att det inte bara är jobbet som gör att de dras till varandra.

Jag tänker inte skriva mer om handlingen för jag vill inte förstöra för er som vill läsa denJerker Eriksson och Håkan Axlander-Sundquist har verkligen lyckats här! Dock känner jag att jag vill påpeka ännu en gång att den handlar om riktig grymhet. Det är alltså inget för känsliga läsare!

Jag har del två "Hungerelden" i bokhyllan och nu har jag svårt att avgöra om jag ska dra ut lite på det och läsa något annat emellan eller om jag ska kasta mig över den och sedan plågsamt vänta på del tre...

8 kommentarer:

  1. Charles Konradjuni 13, 2011

    Låter mycket intressant. Fick nyligen ett presenkort i en bokhandel. Nu vet jag vad det ska användas till. Det blir Kråkflickan och förmodligen Hungerelden på en gång.

    SvaraRadera
  2. Tycker också att den låter intressant!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker absolut att ni ska läsa båda böckerna!! Den andra rekommenderar jag t.o.m. oläst... :-)

    SvaraRadera
  4. Charles Konradjuli 25, 2011

    Har nu läst ut "Kråkflickan".
    Toppen. Sträckläsning från första till sista sidan. Måste skaffa "Hungereld" omgående.

    SvaraRadera
  5. Jag vet :) Visst är den bra!!! Lovar att du kommer gilla Hungerelden också!!! Och sedan är det bara att sätta sig och vänta på tredje och sista delen....

    SvaraRadera
  6. Har nu läst Kråkflickan. Mycket bra. Ska läsa fortsättningen också…

    SvaraRadera
  7. Någon som vet när tredje boken kommer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I maj enligt Adlibris och Bokus hemsidor.

      Radera