Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 29 november 2018

"Mörkret" av Ragnar Jónasson (originaltitel: "Dimma")

Den här boken har lovordats så mycket att jag bara var tvungen att läsa den! Och nu när det är gjort kan jag intyga att den är värd de fina omdömena. "Mörkret" av Ragnar Jónasson är en spännande och annorlunda deckare och det är glädjande att kunna skriva att det är första delen i serien om Hulda Hermannsdóttir, kommissarie vid Reykjavikpolisen. Jag slukade verkligen boken och jag har redan börjat att längta efter nästa del.

Hulda Hermannsdóttir försöker vänja sig vid tanken på att hon vid årsskiftet ska gå i pension. Det går inte jättebra och därför blir hon väldigt besviken då hennes chef tvingar henne att gå i förtid. Detta för att ge plats åt en yngre lovande polis. Hon förhandlar dock till sig att få stanna i två veckor och under de två veckorna får hon fira händer att utreda vilket gammalt olöst fall hon vill. Hon vet exakt vilket hon vill jobba med och ger sig i kast med att försöka ta reda på vad som hände den asylsökande Elena. Fallet har avskrivits som självmord eller olycka men det tror inte Hulda på och det dröjer inte heller länge innan hon får ledtrådar som pekar mot mord. Men inget kommer lätt och hon motarbetas av både vittnen och kollegor så till sist riskerar hon allt för att ta reda på sanningen...

Jag tycker att det här är en jättebra bok och det får bli årets första julklappstips här på bloggen. Känner ni någon som älskar deckare så är "Mörkret" en perfekt bok att lägga under granen! 🎄

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar