Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 30 augusti 2018

"Bara ett barn" av Malin Persson Giolito

Det här är en bok som jag länge tänkt läsa men som halkat ner i högen eftersom det finns så många böcker som lockar. Men nu har jag alltså äntligen läst "Bara ett barn" av Malin Persson Giolito och det är en väldigt bra bok. Faktiskt en av de bästa jag läst på ett tag nu. Det är kanske inte direkt en renodlad deckare men den är ändå väldigt spännande och så bra berättad. Det här är första boken om advokaten Sophia Weber. Andra delen heter "Bortom varje rimligt tvivel" och den har jag redan läst så klicka på titeln om ni vill läsa mer om den.

Sjuåriga Alex Andersson har många problem i skolan. Han hamnar i slagsmål, han somnar på lektionerna och han har koncentrationssvårigheter. En dag ser hans lärare sår på hans armar som verkar vara gjorda av en glödande cigarett. Hon tar med honom till skolsköterskan och de båda anmäler händelsen och ser därmed till att han blir omhändertagen. Allt pekar på att det är pappan som misshandlat honom och att det pågått länge. Alex hamnar i fosterhem medan mamman lovar att kasta ut pappan och söka hjälp för sina problem. Att hon är så samarbetsvillig tyder på att mor och son ska kunna bo ihop i framtiden. Men Sophia Weber, som utsetts till Alex advokat, anar oråd. Hon tycker att det görs för lite för pojken. Dessutom kanske det inte är exakt så enkelt som det verkar vara. Kan Alex få en trygg hemmiljö tillsammans med sin mamma? Under midsommarhelgen, som ska vara deras första tillsammans på länge, inträffar något som förändrar allt...

Läs "Bara ett barn" om du/ni inte redan gjort det! Det är min enkla uppmaning. Även om ämnet är tungt så blir det inte för mycket utan storyn är välbalanserad och kryddad med humor. Jag kunde helt enkelt inte lägga boken ifrån mig förrän den var utläst. Om ni föredrar att lyssna på böcker så finns "Bara ett barn" som ljudbok. Den är uppläst av Anja Lundqvist och den är 9 timmar och 30 minuter lång.

Jag har också lyssnat på "Störst av allt" av Persson Giolito. Klicka på titeln för att läsa om den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar