Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 10 april 2014

"Gökens rop" av Robert Galbraith (originaltitel: "The Cuckoo's Calling")

Oj vad bra! Det här kändes fräscht och nytt! Jag tackar Bonnierförlagen AB (Wahlström & Widstrand) för boken och efter att ha läst "Gökens rop", som är J.K Rowlings deckardebut under pseudonymen Robert Galbraith, kan jag bara säga att jag ser fram emot fortsättningen! Jag vill verkligen läsa mer om privatdetektiven Cormoran Strike och hans nya sekreterare Robin, och det snart!

När den framgångsrika fotomodellen Lula faller från sin balkong i Mayfair förklarar polisen ganska snart att det handlar om ett självmord. Något som hennes adoptivbror har svårt att acceptera så han anlitar Cormoran Strike för att ta reda på sanningen. Strike är krigsveteran med både fysiska och psykiska men och som om inte det vore nog tar också hans förhållande slut i bokens början. Hans nya sekreterare Robin kommer som en skänk från ovan men han vet att han inte kommer att ha råd att ha henne kvar. Strike börjar luska i omständigheterna kring Lulas död och ganska snart märker han att det är saker som inte riktigt stämmer med polisens teori om att det rör sig om ett självmord...

"Gökens rop" är en intressant story med spännande karaktärer och även om det inte hela tiden händer så mycket så vill man bara läsa vidare och veta mer. Och med precis den känslan läste jag också sista meningen och som jag skrev ovan så kommer jag nu rastlöst att vänta på nästa bok i den här serien!

3 kommentarer:

  1. Låter mycket intressant. Rowlings är ju inte helt obekant...
    Måste läsas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska! Men så att du inte blir besviken - det finns inga trollerier eller andra liknande saker i denna bok. Det är en helt verklighetstrogen historia!

      Radera
  2. Den låter intressant

    SvaraRadera