Sök i den här bloggen

Translate

lördag 2 april 2016

"Bortom varje rimligt tvivel" av Malin Persson Giolito

Vilken härlig bekantskap jag gjort nu! "Bortom varje rimligt tvivel" är den första boken av Malin Persson Giolito som jag läst och vad bra den är! Boken är välskriven och berättad på ett sätt som gör att man bara vill fortsätta läsa och jag ville nästan inte att den skulle ta slut... Språket och berättartekniken påminner till viss del om hennes pappas (Leif GW Persson) och det kanske inte är så konstigt. Det är spännande och kryddat med en del fyndigheter.

Sophia Webers gamla professor ger henne en chans som är nästan varje advokats dröm. Han ger henne chansen att söka resning åt en man som för 13 år sedan dömdes för mordet på en 15-årig flicka. Utöver mordet som mannen dömdes för var han för 13 år sedan också misstänkt för att ha förgripit sig på sin då 4 år gamla dotter. Men för det dömdes han aldrig då bevisen ansågs för dåliga. Sophia upptäcker brister i den gamla mordutredningen och bestämmer sig för att anta utmaningen och försöka få sin nya klient frikänd. Hennes arbete väcker många känslor till liv och hon får ta emot både hot och beröm. Ska hon lyckas bevisa att mannen var oskyldig? Och var han verkligen det?

"Bortom varje rimligt tvivel" ger absolut mersmak och jag vill läsa mer av Malin Persson Giolito! Jag kan utan svårigheter rekommendera denna bok!

1 kommentar:

  1. Ja då hade du missat något. Hon är bra.

    SvaraRadera