Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 6 augusti 2014

"Terror" av Håkan Östlundh

Jag har ju bestämt mig för att läsa ifatt alla böcker i den här serien innan jag läser den sista boken som nyss kom ut. "Terror" är nog tyvärr den sämsta av de jag läst hittills, vilka är första, andra och sjätte delen, så jag är glad att det inte var den första boken av dem som jag läste för då kanske det inte hade blivit några fler. Annars så ha jag gillat Håkan Östlundhs böcker om polisen Fredrik Broman. De är välskrivna, lättlästa och väldigt spännande. Det händer nästan hela tiden något och de är svåra att lägga ifrån sig.

Det är snart midsommar och Gotland laddar inför den stora festhelgen. Men med bara några dagar kvar avrättas ett ungt par i deras hyrda stuga vid havet. De båda är svenskar men båda har ett egyptiskt ursprung vilket för tankarna till rasistdåd. När det också upptäcks att det befunnit sig en tredje person i huset som har egyptiskt pass så stärks dessa misstankar. Fredrik Broman kämpar tillsammans med sina kollegor med att ta reda på vad som hänt och varför. Men ledtrådarna är få och ingen verkar ha sett något. Det de inte vet då är att morden på det unga paret bara är början på den otäcka utredningen...

"Terror" är inte alls en dålig bok utan det är bara min personliga åsikt att det är den sämsta av de fyra jag nu läst. Men den är som sagt inte dålig för det. Tidigare böcker i den här serien som jag läst:

"Släke" (första delen)
"Dykaren" (andra delen)
"Laglöst land" (sjätte delen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar