Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 6 april 2016

"Ole dole död" av Liselotte Roll

Jag skrev tidigare att jag köpte två böcker av Liselotte Roll på bokrean och nu har jag läst även den andra av de två, "Ole dole död". Den första boken heter "Tredje graden" och det var hennes debut som jag tyckte var en lovande början (läs om den genom att klicka på titeln). Andra boken håller samma stil som den första så den får definitivt godkänt. Storyn är skruvad och ganska spännande.  Den är bra skriven, men jag kan inte låta bli att irritera mig lite på en del klantiga val som karaktärerna gör. Det är som när man ser en otäck film och alla vet att det är dumt att gå in i ett mörkt hus där det finns en mördare som lurar, men skulle inte karaktären göra det så skulle det ju heller inte bli en film... Lite så är det med delar av den här historien.

En väktare hitas yxmördad vid en sjö i Åkersberga. Utredningen hamnar på kriminalinspektör Magnus Kalos bord och han och hans kollegor har svårt att hitta motiv för mordet. Samtidigt får man följa en tysk man som lämnar sin familj i Köln då han reser till Stockholm för att mörda. Hans fru anmäler honom försvunnen eftersom han inte sagt ett ord till henne och sonen om att han tänker lämna dem.  Magnus fru, terapeuten Linn, får en ny patient som ger henne olustkänslor men som hon ändå bestämmer sig för att hjälpa. Även Magnus ber sin hustru om hjälp med utredningen och strax därefter försvinner hon spårlöst...

Alla parallella historier vävs samman snyggt och spännande. Jag gillar Rolls sätt att berätta och jag gillar hur hon skriver slutet. Mer kan jag inte berätta för då avslöjar jag alldeles för mycket... Men vill ni veta så läs "Ole dole död"!

Jag brukar satsa på lite (för mig) nya författare då jag handlar på bokreorna och jag är så glad att jag även i år hittade några nya bra deckarförfattare genom att göra det! :)

1 kommentar: