Sök i den här bloggen

Translate

fredag 31 augusti 2018

"Mittvatten" av Arne Dahl

Då var den äntligen här, den tredje delen i Arne Dahls serie om Sam Berger och Molly Blom. De två tidigare delarna ("Utmarker" och "Inland") knockade mig verkligen (läs om dem genom att klicka på titlarna) och av den anledningen så var mina förväntningar på "Mittvatten" skyhöga. De motsvaras - nästan... Jag antar att jag inte längre överraskas lika mycket som jag gjorde i början av serien men jag tycker också att tempot dras ner lite i den tredje delen. Det är dock det enda negativa jag kan hitta för förövrigt så är den här boken väldigt spännande och otroligt bra. Boken tar vid där andra delen slutade så har ni inte läst de första böckerna än bör ni kanske undvika att läsa nästa stycke och hoppa ner till slutet av det här inlägget.

Sam Berger är misstänkt för ett mord han inte har begått och Molly Blom ligger i koma. Säpochefen August Steen hjälper Sam att gömma sig i ett safe house i skärgården. Det sägs att ett stort terrordåd hotar Stockholm och August berättar för Sam att han behöver hans hjälp för att avstyra det. Samtidigt är fortfarande en av de sju kidnappade flickorna försvunnen och Sam vet nu vem som har henne. Han vet också att kidnapparen är en mördare och att denne är fullständigt besatt av Molly. Molly som ovetandes är gravid med Sams och hennes barn...

Jag har redan efter att ha läst de första två böckerna i serien konstaterat att serien är bland det bästa i deckargenren i världen och jag står fortfarande fast vid den åsikten. Jag vet inte om det kommer att bli en fortsättning på den men slutet på "Mittvatten" lämnar åtminstone en öppning för det och jag skulle inte ha något emot att få läsa mer...

"Mittvatten" finns också som ljudbok. Den är uppläst av Niklas Engdahl och den är 11 timmar och 44 minuter lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar