Sök i den här bloggen

Translate

söndag 4 december 2011

"Pansarhjärta" av Jo Nesbø (originaltitel: "Panserhjerte")

Det var ett tag sedan jag läste en bok av Jo Nesbø. Jag kom faktiskt inte ihåg hur bra han egentligen skriver. Kanske blir det någon svängning för mycket på slutet i "Pansarhjärta" men det är ändå spänning från första till sista sidan av de 647 sidorna som den här pocketboken består av. Den norska polisen och seriemördarexperten Harry Hole har lämnat Norge eftersom hans förra fall slutade med att hans närmaste blev drabbade av en seriemördare. Han befinner sig i Hongkong då den norska polisen inser att de fått en ny seriemördare på halsen. De skickar den unga Kaja Solness till Hongkong för att hitta Hole och övertala honom att komma hem och hjälpa dem i mördarjakten. Hole som är alkoholiserad har också skaffat sig spelskulder till triaden och ett opiumberoende. Kaja måste ta till det desperata kortet och meddela den motvillige Hole att hans far är mycket sjuk. Hon får med sig Hole hem till Norge och väl där klarar han inte av att motstå att försöka lösa fallet. Det försvåras dock av inre stridigheter inom polisen så Kaja och Hole får helt enkelt arbeta på egen hand. Fler faller offer för mördaren och de upptäcker så småningom att alla offer övernattat i en turiststuga i fjällen samma natt. Kan motivet finnas i det som utspelade sig där?

Som sagt är detta spänning på hög nivå. Och nu är jag återigen påmints om hur bra Nesbø är så kommer jag sannolikt att läsa fler böcker av honom. Jag rekommenderar er att göra detsamma!

1 kommentar:

  1. Det här var nog den första boken jag läste av Nesbö.
    Absolut inte den sista...

    SvaraRadera