Sök i den här bloggen

Translate

söndag 31 mars 2013

"Tills döden skiljer oss åt" av Ingrid Elfberg

Jag var väldigt imponerad av Ingrid Elfbergs första bok "Gud som haver" och uppföljaren "Tills döden skiljer oss åt" är bra men kanske inte lika imponerande. Den första boken kröp in under skinnet på ett sätt som den andra inte riktigt lyckas med. Men för det är inte "Tills döden skiljer oss åt" dålig utan den får ett högt betyg och man ska absolut läsa den om man vill ha en bok till brädden fylld av psykopater...
En vecka tidigare än planerat, på nyårsdagen, kommer polisen Erika till sin väninna Anna i Göteborg. Hon är blåslagen och uppriven och har i all hast lämnat sitt hem och sin hund i Stockholm. Erika har i smyg planerat sin flykt från sin misshandlande man Göran, också han polis. Hon har ansökt om och fått ett vikariat hos polisen i Göteborg. Hon kommer någorlunda in i gemenskapen bland sina nya kollegor, men vågar inte öppna sig för dem. De utreder ett fall där en gift kvinna verkar ha försvunnit spårlöst och samtidigt försöker Erika komma på fötter. Men Göran är inte långt borta. Snart dyker han upp i Göteborg och han har en helt annan förklaring till varför Erika lämnat honom. Rykten sprids och han lyckas med att skapa misstro mot Erika på hennes nya arbetsplats. Erika kämpar på men inser att det är svårt att vinna mot en psykopat som Göran...

Jag rekommenderar båda ovan nämnda böcker av Ingrid Elfberg! Och jag hoppas att hon skriver fler för hon skriver på ett fängslande och nervkittlande sätt!

3 kommentarer:

  1. Låter spännande!!

    SvaraRadera
  2. En bok som borde varit betydligt kortare. Känns alldeles för overklig. Hade funnits några tillfällen att göra boken betydligt intressantare. Istället för att dra iväg i fantasierna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skrev så tycker jag att den är bra men jag håller med om att den kunde varit bättre!

      Radera