Sök i den här bloggen

Translate

måndag 4 februari 2019

"Morden på Mörkö" av Samuel Karlsson

Samuel Karlssons första bok i den nya serien om polisinspektör Jessica Jackson heter "Morden på Mörkö" och jag ville läsa den eftersom jag gillade de första böckerna i hans serie om Louise Hård och hennes kollegor på polisstationen i Hultsfred så mycket. Nu har Karlsson förflyttat handlingen till Västervik och den fiktiva ön Mörkö. Efter att ha tyckt att den sista boken (som jag läste) om Louise Hård spårade ur lite så är jag glad över att kunna skriva att jag tycker att den här boken är riktigt bra! Upplösningen och motiven till allt som händer är så överraskande att det inte gick att föreställa sig. Att bli överraskad enda till slutet är alltid positivt. Jag tycker att storyn är skickligt och intressant berättad och det gör boken (enligt mig) mycket läsvärd!

Jessica Jackson är polis i Västervik, men har tagit ledigt från sin tjänst. Hennes pappa har lämnat det gamla nedlagda mejeriet på Mörkö där hon vuxit upp för att flytta hem till USA. Hon har bestämt sig för att prova på att bo i mejeriet och har drömmar om att starta ett mikrobryggeri där. Men hon hinner knappt påbörja sitt projekt innan hon blir inkallad i tjänst. En man har hittats mördad på ön och eftersom hon känner till trakterna och öborna behöver kollegorna hennes hjälp. När sedan en ung kvinna försvinner efter en fest på bygdegården ökar trycket på att ta reda på vad som pågår på Mörkö. Att fallen inte skulle vara sammankopplade känns osannolikt då ön inte är speciellt stor. När ön blir isolerad efter en häftig storm och ännu en mördad person hittas står hon plötsligt helt ensam. Den idylliska fasaden briserar och hemligheter börjar krypa upp till ytan.

Jag gillar "Morden på Mörkö" och ser fram emot fortsättningen. Vill ni hellre lyssna på den så finns den också som ljudbok. Den är uppläst av Gunilla Leining och den är 10 timmar och 16 minuter lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar