Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 15 augusti 2019

"Flickan utan hud" av Mads Peder Nordbo (originaltitel: "Pigen uden hud")

WOW!! Vilken bra bok jag läst nu! "Flickan utan hud" fyndade jag i somras och hade inte jättestora förhoppningar på den, men jisses så bra den var... Jag kunde helt enkelt inte lägga ner den innan den var utläst. Miljön är mörk, men ändå inte för dyster och karaktärerna är så bra och intressant beskrivna att jag bara fastnade direkt. Boken är lättläs, väldigt intressant och mycket spännande. Nu när den är utläst vill jag bara ha mer av Mads Peder Nordbo.

Den danska journalisten Matthew Cave flyttar till Grönland bl.a. för att komma ifrån förlusten av sin sambo och ofödda dotter. Ett av de första uppdragen han får där är att rapportera om en mumie som upptäckts i isen. Men dagen efter fyndet är mumien försvunnen från fyndplatsen och den vakt som skulle bevaka fyndet är brutalt mördad. Mordet är utfört på samma sätt som fyra mord som skedde på 1970-talet och som fortfarande är ouppklarade. Matthew får hjälp av en kollega som arbetar i tidningens arkiv men också lite oväntat av en ung grönländsk kvinna. Hon har precis släppts ur fängelset efter att ha avtjänat sitt straff för att ha mördat nästan hela sin familj...

Läs den här boken!! Eller lyssna på den om ni föredrar det för den finns också som ljudbok. Den är uppläst av Jonas Malmsjö och den är 11 timmar och 26 minuter lång. Uppföljaren, "Mannen från Thule", finns redan på svenska och jag hoppas att jag snart får tid att läsa den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar